Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Rambursarea TVA-ului este un proces care apare in situatia in care societatea a dedus TVA mai mult decat a colectat aflandu-se in situatia de a avea TVA de recuperat de la buget.
Sunt mai multe situatii in care poate aparea TVA de rambursat: de exemplu, in cadrul firmelor care achizitioneaza marfa din interiorul tarii si o vand la extern, in regim de scutire, sau al prestatorilor de servicii care au clienti societati din afara tarii pentru care factureaza in regim de scutire dar pe de alta parte au achizitii interne pentru care deduc TVA.
Ca regula generala, TVA solicitata la rambursare din deconturile de TVA cu optiune de rambursare depuse in cadrul termenului legal de depunere se ramburseaza de catre ANAF cu efectuarea ulterioara a inspectiei fiscale.
Contribuabili mari si mijlocii
Exista si exceptii de la aceasta regula, cand se efectueaza intai inspectia si ulterior are loc rambursarea. Acest lucru se intampla in cazul in care contrubuabilul este mijlociu sau mare si :
a) contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancţionate ca infracţiuni
b) organul fiscal central, pe baza informaţiilor deţinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite
c) pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolvenţa, cu excepţia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare
Alti contribuabili
Pentru alti contribuabili decat cei mentionati ca exceptie mai sus, de asemenea, inspectia se efectueaza anticipat daca:
a) contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancţionate ca infracţiuni;
b) organul fiscal central, pe baza informaţiilor deţinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite
c) pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolvenţa, cu excepţia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare
d) contribuabilul/platitorul depune primul decont cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, dupa înregistrarea în scopuri de TVA;
e) soldul sumei negative de TVA solicitatâ la rambursare provine dintr-un numâr de perioade mai mare decât numarul perioadelor de raportare utilizate într-o perioada de 12 luni.
Ce inseamna din punctul de vedere al fiscului ca exista un risc de rambursare necuvenita?
Situatiile care pot indica Fiscului ca exista un risc de rambursare necuvenita sunt:
a) organele fiscale primesc documente oficiale de la alte instituţii, care vizeaza aspecte de natura fiscala şi se constata ca au incidenţa în acordarea unei rambursari necuvenite de TVA;
b) în cadrul acţiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni cu implicaţii de natura fiscala;
c) cu ocazia inspecţiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferenţe mai mari de 10% din suma rambursata, dar nu mai puţin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspecţiei fiscale ulterioare;
d) s-au constatat neconcordanţe semnificative, verificate şi confirmate de organul fiscal, între informaţiile înscrise în declaraţiile informative privind livrarile/prestârile şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA depuse de persoana impozabila şi cele depuse de partenerii de afaceri şi/sau neconcordanţe semnificative între informaţiile înscrise în declaraţiile informative privind livrarile/achiziţiile/prestarile intracomunitare depuse de persoana impozabila şi cele depuse de partenerii de afaceri şi transmise organului fiscal prin intermediul sistemului informatic de schimb de informaţii privind TVA între statele membre ale Uniunii Europene.